Přírodní lékárna a tipy

šipkaČervená řepa

šipkaKoření

šipkaPřekyselení, kyselinotvorné a zásadotvorné potraviny

šipkaPřírodní medicína

 

LinkaLinkaLinka

 

Proč zařadit červenou řepu do svého jídelníčku?

  1. Červená řepa bojuje s oxidativním stresem a poškozeními, které způsobují volné radikály. Za to jsou odpovědné hlavně látky jako betalainy a polyfenoly.
  2. Posiluje stěny krevních cév a kapilár, za což vděčí vysokému obsahu vitamínů skupiny B.
  3. Červená řepa je bohatá na kyselinu listovou a draslík– chrání srdce, dále hořčík posilující kosti, fosfor a železo – zvyšují produkci energie a nakonec jód, který zajišťuje biosyntézu hormonů štítné žlázy.
  4. Vitamíny B12 a kyselina listová podporují tvorbu červených krvinek.
  5. Kyselina listová dále regeneruje a omlazuje tělo tím, že stimuluje tvorbu nových buněk.
  6. Betacyaniny v červené řepě mají silný protirakovinný účinek prostřednictvím utlumování množení rakovinných buněk.
  7. Vysoký obsah vlákniny podporuje dobré trávení a vstřebávání živin.
  8. Červená řepa urychluje metabolismus. To je velmi nápomocné hlavně pro lidi snažících se zhubnout, ale i pro sportovce, kteří potřebují hodně dostupné energie.
  9. Vstřebávání vitaminu D z jídla je mnohem efektivnější za přítomnosti látek z červené řepy.
  10. Červená řepa se ukázala jako účinná potravina na prevenci demence a ostatních neurogeneratívních onemocnění.
  11. Červená řepa obsahuje více pektinu než jablko či mrkev. Pektin je v těle odpovědný za vázání a odplavování těžkých kovů a radioaktivních látek. Pektin také předchází vzniku jiných onemocnění, zamezuje šíření škodlivých bakterií ve střevech a má také silné protirakovinné účinky, hlavně u leukémie.

 Zdroj: www.prirodajelek.cz

NAHORU

 

 

LinkaLinkaLinka

Koření

Anýz: V kuchyni se používá jak do chleba, pečiva nebo koláčků, tak i do kompotů a nakládaného ovoce. Podává se při zánětech horních cest dýchacích. Má baktericidní a afrodisiakální účinky. Dále pak uklidňující účinky na zažívací ústrojí.

Badyán: Chuť má podobnou anýzu. Má všestranné využití. Bývá často používán v činské kuchyni, na pečivo, čaj, maso, drůbež.

Bazalka: Bazalka je jemně aromatická a bývá nejčastěji používána do rajčatových pokrmů, smetanových omáček nebo nudlí.

Chilli: Chilli jsou sušené lístky kajenského pepře, který chutná velmi ostře. Působí hřejivě a zvyšuje cirkulaci krve v těle.

Estragon: Estragon se výborně hodí do omáček, k houbám, do zeleninových salátů pro své silné aroma, které se plně rozvine až při tepelné úpravě, proto není doporučeno ho používat s jinými silně aromatickými bylinkami.

Fenykl: Fenykl působí proti nadýmání. Používá se k ochucení chleba a pečiva, hodí se i do jídel z hub. Při konzumaci několika semínek denně budete veselí, budete mít dobrou nladu a budete také pečo vat o dobrý dech.

Houby Shitake: Houby Shitake se hodí do jemných omáček, dále do polévek, salátů - jsou makrobiotickou specialitou.

Hřebíček: Hřebíček působí antisepticky a tiší bolest, pomáhá při trávících potížích, nadýmání. Používá se do kompotů, punče, pečiva, rýže, polévek. Prošpikovaný pomeranč hřebíčkem pomáhá prý odpuzovat hmyz.

Kmín: Kmín se odedávna používá do chleba, na slané pečivo, na brambory, do zelí, na pečení. Odedávna se používá jako prostředek při potížích s trávením (jako čaj nebo likér).

Koriandr: Koriandr má intenzivní příchuť, proto se používá jen v malém množství. Přidává se do chleba, do pečiva, na pečení, najeněčí maso, brambory, ryby,...

Kurkuma: Kurkumě se také říká žlutý kořen. Je příbuzná zázvoru. Samotný kořen chutnal mdle, proto se začal míchat s jiným exotickým kořením a dodává jídlům žlutou barvu (v indické kuchyni),

Libeček: Libeček se také nazývá maggi koření. Používá se do polévek, na brambory, k zelenině, do vody při vaření brambor. Čajové směsi s obsahem libečku se užívají při zánětech močových cest a při nechutenství či nadýmání. Koupele v odvaru z libečku zlepšují prokrvení končetin a působí proti plísňovým onemocněním.

Majoránka: Majoránka má silnou a typickou kořeněnou chuť a aroma. Působí příznivě na funkci žaludeční sliznice, hodí se do mnoha pokrmů, zvláště s vysokým obsahem tuku jako jsou játra na různý způsob nebo pečeně. Také se hodí na brambory a do polévek. Nepoužívá se současně s oreganem. Nehodí se do zvěřiny a do hustých polévek.

Muškátový oříšek: Muškátový oříšek se používá ke kořenění jen v malém množství, hodí se do koláčů, do pečiva (do perníkového koření).

Pepř bílý: Bílý pepř se sklízí jako zralý plod, který se pak musí nechat namočený několik hodin ve vodě a teprve pak se suší. Pepř posiluje krevní oběh, pomáhá při nadýmání, nevolnosti a zácpě.

Pepř zelený: Zelený pepř je jemně aromatiický a má mnohostranné využití. Skvěle se hodí k pečení. Používá se většinou celý, někdy může být lehce drcený k ochucení rybích a masitých pokrmů, ale především omáček a marinád.

Pepř černý: Černý pepř se sklízí nezralý, suší se, zrnka pepře se dají vařit přímo spolu s jídlem, ale před konzumací je z pokrmu raději vyndejte. Používá se k ochucení polévek, omáček, na maso,...

Rozmarýn: Romarýn je chutná, velmi aromatická rostlina, která se hodí na maso, rajčata nebo třeba cuketu. Má se vařit spolu s pokrmem, tak se nejlépe rozvine jeho aroma. Je považován za dobrý ,,babský" recept na nízký krevní tlak a proti vyčerpání.

Saturejka: Saturejku lze použít do luštěninových pokrmů, do zeleninových polévek a k jehněčí pečeni. Je dobrý na žaludek.

Skořice: Skořice povzbudí, zahřeje, uklidní bolest. Je starým domácím prostředkem proti nachlazení, kašli, chřipce, při trávicích potížích. Účinek se zvyšuje se zázvorem. Mletou ji lze použít do pečiva, na posypání mléčné rýže nebo krupicové kaše.

Tymián: Tymián je příbuzný majoránky. S játry chutná velmi jemně. Jemně taky chutná s pečení (s omáčkou z červeného vína). Hodí se také k rajčatům a bramborám. Při přípravě se má přidat k pokrmu asi 10 minut před ukončením jeho přípravy a krátce se povaří.

Zázvor mletý: Mletý kořen zázvoru se hodně používá v indonéské a čínské kuchyni. Chutná dobře v pečivu, ovocných salátech, pečeném jablku, sladkokyselých pokrmech. Dá se použít i na maso. Účinné látky obsažené v oddencích optimálním způsobem ovlivňují procesy trávení v gastrointestinálním traktu. Zmírňují dyspeptické obtíže, jako je pocit plnosti a těžkosti po požití stravy, časté říhání, pálení žáhy, nadýmání, plynatost a nucení na zvracení. Zázvor také potlačuje příznaky spojené s kinetózou, jako je nauzea, studené pocení a závratě. Extrakt z oddenků zázvoru má rovněž inhibiční vliv na syntézu prostaglandinů a prostaglandinových endoperoxidů, jako mediátorů zánětu a vykazuje tak protizánětlivé účinky. Zázvor působí také jako účinné afrodisiakum.

Česnek medvědí: Medvědí česnek je příbuzný klasickému česneku, ale nemá tak silný účinek. Má jemně aromatickou chuť. Nejlepší využití je do polévek, omáček, na maso (není určeno pro děti).

 

NAHORU

 

 

LinkaLinkaLinka

 

Překyselení, kyselinotvorné a zásadotvorné potraviny

Překyselení organismu nebyla doposud věnována moc velká pozornost. Ukazuje se, že dlouhodobý zdravotní stav je lepší, když pH těla je neutrální nebo lehce zásadité. Pokud máme sklon spíše ke kyselému pH, hrozí vyšší riziko osteropózy, oslabení svalů, srdečních onemocnění, cukrovky, onemocnění ledvin a řady jiných zdravotních problémů. Je proto důležité udržet správnou rovnováhu kyselin a zásad v našem těle. Překyselený člověk si připadá přetažený, je stále unavený, bez energie, zotavuje se velmi pomalu a nedostatečně, neustále ho provází silné napětí ve svalech, bolesti hlavy a zad. Pokožka inklinuje k ekzémům, nos a oči bývají podrážděné a stále silněji ho sužují bolesti, které nemůže přesně určit. Často trpí zácpami nebo průjmy, plísňovými onemocněními, má deprese a psychické poruchy (podrážděnost, agresivita, stavy beznaděje). Objevuje se zapomnětlivost, roztržitost, nedostatek radosti ze života. Trápí ho „těžké“ nebo studené končetiny, bolesti ve svalech, je citlivý na chlad a má zvýšenou náchylnost k infekčním onemocněním.

Jedinou správnou cestou k uzdravení je důkladné odkyselení. Tělo má obrovskou schopnost regenerace, což dokládá fakt, že celá desetiletí člověk přežívá i navzdory špatnému životnímu stylu, jen je třeba mu pomoci. Pokud tělo trpí překyselením roky nebo desetiletí, často už nestačí jen přejít na zásadité potraviny, jako je syrové ovoce, zelenina a čerstvě vymačkané šťávy. Člověk potřebuje po delší čas speciální výživu v podobě potravních doplňků (mladý ječmen, přípravky z aloe vera apod.), která by doplnila minerální látky v těle. Zároveň je třeba alespoň do odeznění problémů omezit nebo vyřadit z jídelníčku ty potraviny, které způsobují překyselení, jako je maso, sýry, pečivo, mléko nebo cukr.

 

Jak se odkyselit

  • Jezte denně dostatek ovoce a zeleniny

  • V průběhu dne vypijte alespoň 2 litry čisté vody

  • Omezte pití alkoholu a kouření cigaret

  • Zhluboka dýchejte i vydechujte

  • Důkladně žvýkejte každé sousto

  • Omezte konzumaci kyselinotvorných potravin

  • Dostatečně spěte

  • Otestujte se! V lékárně zakoupíte sadu lakmusových papírků, kterými zkusíte kyselost ranní moči. Správné pH moči by mělo být minimálně 7, pokud je tato hodnota nižší, musí být tělu odlehčeno přísunem zásaditých látek.

 

Příčiny překyselení

  • Špatná výživa a nesprávné stravovací návyky

  • Špatný pitný režim

  • Nedostatečné žvýkání

  • Zlost, strach, úzkost, zloba, stres

  • Znečištěné životní prostředí

  • Chemická léčiva

  • Nedostatek pohybu, spánku

  • Mělké dýchání

 

Nemoci z překyselení

alergie, astma, ekzémy, senná rýma, deprese, neuralgie, poruchy spánku, bolesti hlavy, migréna, výkyvy nálad, ateroskleróza, infarkt myokardu, mozková mrtvice, usazování cholesterolu, bércový vřed, hemeroidy, zánět žil, revmatická artritida, artróza, tenisový loket, bolesti v zádech, akutní a chronická bronchitida, cukrovka, nadváha, celulitida, dna, osteoporóza, gastritida, pálení žáhy, dvanácterníkový vřed, zažívací potíže, zácpa, kožní problémy, mykóza, vypadávání vlasů, náhlá ztráta sluchu, návaly horka v menopauze, lámavost nehtů, vypadávání vlasů, neplodnost, poruchy potence, oční problémy, onemocnění jater, vznětlivost, onemocnění ledvin, potivost, tělesný pach, stárnutí buněk, rakovina, roztroušená skleróza, zubní kazy, paradentóza, zápach z úst, žlučové kameny


Kyselinotvorné potraviny

Rýže, arašídy, kešu, para ořechy, bílé a kynuté pečivo, majonéza, kečup, slazené nápoje, sycené nápoje, umělá sladidla, káva, alkohol, rafinovaný cukr a jeho deriváty, maso (prakticky všechny druhy), výrobky živočišného původu – mléko, sýry, smetana, jogurty atd., rafinovaná sůl, rafinovaná mouka a všechny její deriváty (těstoviny, dorty, sušenky apod.), margaríny, kofein, alkohol, tabák, veškeré průmyslové a konzervované potraviny, které obsahují umělé chemické konzervanty,barviva, aromata, stabilizátory atd. atd., antibiotika a obecně téměř všechny průmyslově vyráběné preparáty a léky.

 

Zásadotvorné potraviny

  • Veškerá syrová zelenina (může mít sice kyselou chuť, ale v těle dojde ke změně) jako např. špenát, syrové brambory, mrkev, celer, ředkvičky.
  • Ovoce - citron, který dosahuje v těle velmi vysokého stupně zásaditosti, banán, meruňky, grapefruit, mango, meloun, rozinky, fíky,
  • Z celozrnných obilovin pouze proso - všechny ostatní obiloviny jsou lehce kyselé, ale ideální strava musí obsahovat i určité procento kyselin, takže je dobré jíst i trochu obilovin. Veškeré obiloviny se ale musí jíst uvařené.
  • Slunečnicová semínka, mandle.
  • Za studena lisované oleje. 
  • Zelený čaj.
  • Přírodní med. 
  • Chlorofyl - zelené, nevařené či jinak vůbec neupravované rostliny obsahují přírodní chlorofyl.
  • Voda - pijte ji ale jen  po malých doušcích a raději po celý den.
  • Pravidelné cvičení a fyzické práce.

Potraviny

Zdroj textu: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=344720082290638&set=a.284053205023993.59508.261557957273518&type=1&theater

Zdroj: http://www.moje-pravdy.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=469%3Ajsme-pekyseleni&catid=5%3Asebe-leba&Itemid=77

NAHORU

 

 

LinkaLinkaLinka

 

Přírodní medicína

  1. Meruňky - obsahují beta-karoten, který působí proti uvolňování radikálů v těle a následně nedochází k poškození vnitřní struktury organismu, a to je také velmi užitečné pro naše oči. Beta-karoten v těle pomáhá zabraňovat rozvoji řady nádorových onemocnění, zejména rakoviny kůže. Jeden plod meruněk obsahuje 17 kalorií, 1 g sacharidů a neobsahuje žádné tuky. Meruňky jsou vynikajícím zdrojem beta-karotenu a jsou užitečné při snižování infekce nebo kožních problémů. Jsou dobrým zdrojem železa a draslíku. Čerstvá šťáva z meruňkových listů je užitečná při kožních chorobách. Působí prý příznivě u svrabu, ekzému, spáleninách a svědění na kůži v důsledku chladu. Meruňky mají zásaditou reakci v organismu. Podporují trávení, jsou-li konzumovány před jídlem. Toto ovoce je velmi ceněno jako jemné projímadlo a je prospěšné při léčbě zácpy. Čerstvá šťáva z meruněk, když se smíchá s glukózou nebo medem, ochlazuje a uklidňuje organismus během horečky. Meruňky potlačují žízeň a odstraňují odpadní látky z těla.

  2. Avokádo - kyselina olejová a nenasycené tuky, které obsahuje toto ovoce, snižují hladinu cholesterolu. Mimo to avokádo obsahuje velké množství celulózy, železa a vitamínu C. Jeden kus obsahuje 81 kalorií, 8 g tuků a 3 g sacharidů. Aby bylo možné připevnit trhající proces dal avokáda do uzavřeného plastového sáčku s jablkem nebo banán. Tip: Zkuste nahradit majonézu ve vašich sendvičích  kousky avokáda.

  3. Maliny - obsahují kyselinu, která pomáhá snižovat růst rakovinných buněk. Tyto plody také obsahuje vitamín C, snižují hladinu cholesterolu a pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. Jsou bohaté na vitamín C, kyselinu listovou, železo a draslík, maliny také obsahují velké množství nerozpustné vlákniny (díky všem těm malým semenům), stejně jako slušné množství rozpustné vlákniny Maliny obsahují velké množství celulózy. Maliny jsou jedním z mála plodů, jejichž spotřeba by neměla mít velký vliv na tělesnou hladinu cukru v krvi. Sklenice malin obsahuje 60 kalorií, 1 g tuků a 8 g sacharidů. Tip: přírodní maska ​​na obličej z malin pomáhá chránit přes slunečními paprsky.

  4. Mango - střední mango obsahuje 57 mg vitaminu C, který představuje denní dávku pro lidskou výživu. Tento antioxidant, který pomáhá předcházet artritidě, se používá v regeneraci ran a podpoře imunitního systému. Těhotným ženám a lidem s anémií se doporučuje jíst toto ovoce pravidelně. Mango je dobré v boji proti překyselení organismu a špatnému trávení. Jeden kus manga má 135 kalorií, 1 g tuků a 4 g sacharidů.

  5. Cantaloupe (druh sladkého melounu) obsahuje vitamín C (117 miligramů vitaminu C je obsaženo v polovině melounu - dvojnásobná denní doporučená dávka) a beta-karoten, který brání uvolňování volných radikálů. Obsahuje také 853 miligramů draslíku, což je dvakrát více než v banánu. Draslík snižuje krevní tlak. Cantaloupe obsahuje antioxidanty, které nám pomáhají bojovat se srdečními chorobami, vysokým krevním tlakem, cukrovkou, rakovinou, stárnutím, atd. Tento meloun je také velmi dobrým zdrojem vitamínu B6, vlákniny a niacinu (vitamin B3). Polovina melounu obsahuje 97 kalorií 1 g tuků, 2 g sacharidů. Cantaloupe je prospěšný při artritidě, obezitě, horečkách, revmatismu, kožních onemocněních, vysokém krevním tlaku, břišních a žaludečních plynech a mnoha dalších onemocněních. Tip: Při výběru melounu, vyberte plně vyzrálý meloun, protože podle výzkumů, kdy je ovoce plně dozrálé, až téměř k bodu kažení, se jeho antioxidační hladina zvýší.

  6. Brusinky - pomáhají v boji proti infekcím v močovém měchýři, zastavují růstu bakterií. Brusinkový džus může inhibovat shlukování bakterií, které způsobují zubní plak a na základě vyhodnocení několika testů (in vitro screening) mohou proanthokyanidové sloučeniny, nacházející se v brusinkách, vykazovat anti-karcinogenní aktivitu. Někteří lékařští odborníci a specialisty věří, že kyselina, která je v brusinkách, může pomoci zabránit vzniku ledvinových kamenů. Nedávné vědecké výzkumy ukázaly, že brusinky a brusinkové výrobky, obsahují značné množství antioxidantů a dalších fytonutrientů, které mohou pomoci chránit před onemocněním srdce, rakovinou a dalšími nemocemi. U některých lidí, může pravidelná konzumace brusinkového džus po nějaké době zabít H. pylori bakterie, které mohou způsobit rakovinu žaludku a žaludeční vředy. Pití brusinkového džusu denně může zvýšit hladinu HDL cholesterolu a snížit hladinu LDL cholesterolu (špatný cholesterol). Šálek brusinkové šťávy obsahuje 144 kalorií. Brusinky neobsahují žádné tuky nebo sacharidy. Tip: Kupte si 100% brusinkový džus a přidejte do něj vodu bez cukru.

  7. Rozinky - Tyto malé perly jsou hlavním zdrojem železa, které pomáhá přenášet kyslík do tkání. Látky, obsažené v rozinkách, jsou prospěšné pro zdraví zubů a dásní. Mají antioxidační vlastnosti, pomáhají udržovat krev čistou a plynulou. Rozinky jsou dobré pro hustotu kostní tkáně a jsou spojeny s nižším rizikem osteoporózy u žen. Studie tvrdí, že rozinky obsahují další živinné sloučeniny, které mohou chránit před onemocněním srdce a rakoviny tlustého střeva. Půl hrnku rozinek obsahuje 218 kalorií, 3 g sacharidů. Rozinky neobsahují tuky. Rozinky jsou dobrým zdrojem vlákniny a můžou pomoci léčit zácpu.

  8. Fíky - jsou zdrojem draslíku a sacharidů, také obsahují vitamín B6, který je zodpovědný za serotonin (hormonu štěstí), snižují množství cholesterolu. Jeden fík obsahuje 37-48 kalorií, 2 g sacharidů, 0 g tuku. Fíky obsahují velké množství přírodních a jednoduchých  cukrů, minerálů a vlákniny. Obsahují dobré množství draslíku, vápníku, hořčíku, železa, mědi a manganu. Sušené fíky obsahují 250 mg vápníku na 100 g. Sušené fíky se skládají z cca 60 % cukru, obsahují hodně vitaminů Tip: Jezte sušené fíky jako zdravou energetickou svačinu. Ještě vydatnější a chutnější budou s ořechy a trochou medu.

  9. Citrony - obsahují limonen a vitamin C - pomáhají předejít rakovině. Mají omezený počet kalorií a neobsahují sacharidy nebo tuky. Měli byste vědět, že citrusové plody obecně můžou mít velký přínos našemu tělu, citrusy jsou užitečné pro vaši pokožku, kosti a srdce. Citrusy zlepšují náladu.

 

NAHORU

 

 

 

TOPlist
aktualizováno: 15.03.2018 16:59:31
Nový vzkaz na e-mail
Jméno
e-mail
text
Opište číslo